Assalamualaikum. Welcome to my blog. I'm Iva, owner of this diary. There have some stories and hijab tutorials here. Thank you for visiting this blog. Follow my blog and keep on reading my stories. Thank you . . . . .

Tuesday, 14 August 2012

Sembang Hebat

Entry ini tidak ada kaitan dengan sesiapa. Kalau ada yang sama, mungkin ianya kebetulan. 

Kenapa ye? Ada yang menganggap cinta itu tidak mengira usia, tidak mengira harta dan benda, tidak mengira rupa paras, dan dianggapnya cinta itu tulus kalau ianya datang dari hati dengan seikhlas dan setulusnya. Walaupun kata-kata itu kuat untuk menunjukkan yang insan itu adalah bagus dalam dunia cinta dan lebih mengenali erti kasih sayang dan setia, kenapa masih akan ada hati yang terluka pada akhirnya? 

Pasti korang semua confused apa yang Iva cuba sampaikan, kan? Let say, ada sesetengah orang yang tak boleh terima kalau boyfriend/girlfriendnya tidak contact, kenapa perlu menangis frust menonggeng macam bapak mati anak? Dan ada juga yang tidak kisah dan menganggap bahawa pasangan mereka mungkin busy dan tidak perlu untuk contact selalu. Takut takde topic nak borak lah katakan. 

Kalau diperhatikan sekarang ni, mungkin ada sesetengah perempuan yang berpendapat bahawa kalau memilih pasangan yang sudah bekerja atau lebih tua darinya, itu dapat menjamin masa depan dan lelaki itu lebih matang dalam segala hal. Tetapi janganlah sampai mengambil kesempatan ke atas lelaki itu minta itu dan ini. Jangan menampakkan diri anda sebagai seorang yang materialistik, sangat memalukan. Jagalah maruah sebagai perempuan, jangan sampai dipandang sebagai kaki kikis. Tetapi ada juga yang tidak kisah dengan faktor umur, pekerjaan, pelajaran, jarak jauh, yang penting cinta mereka tulus ikhlas dan suci. 

Nak dengar satu pepatah?
The one who gives advices about love is the one who are really stupid about love.
Means,
Orang yang memberikan nasihat tentang cinta adalah orang yang benar-benar bodoh tentang cinta.

Seriously pepatah ni betul sangat-sangat. Tak percaya? Tunggu kalau anda terima situasi ini. Dimana ada insan yang sangat fasih dalam soal cinta, dan selalu memberikan nasihat tentang cinta, dan akhirnya termakan dengan nasihatnya sendiri. Yeah, thats called stupid about love.

Bagaimana pula dengan topik poligami? Haha I hate it. Sebab apa? Sebab ramai yang mungkinnya salah tafsir dan kurang faham erti poligami. Why? Sebab Rasulullah tidak berkahwin dengan wanita lain sewaktu isterinya Siti Khadijah masih hidup, melainkan Siti Khadijah wafat. Sememangnya poligami adalah Sunnah Rasulullah, tetapi tak perlu nak menegakkan poligami itu sunnah kalau perkara yang wajib pun tidak ditunaikan. Dan takde perempuan yang suka akan poligami. Tiada siapa yang suka pasangannya di'share'. Jangan salah ertikan dengan poligami. Rasulullah tidak memadukan isterinya. 

Hm. Eh kalau anda perasan, describe lah macam mana pun sifat orang lelaki, dan akhirnya kita pasti akan cakap "Entahlah, tak faham aku." Lelaki sukar untuk difahami. Dapatlah perempuan bagus mana pun, kemudian lelaki cari lain, apa lagi yang mereka nak dan cari pun tak tahu. Lelaki sememangnya sukar untuk difahami.
Nak yang bertudung, pandai masak, pembersih, jaga badan, cantik, solat, pandai buat kerja rumah, boleh beri zuriat, itu ini semua cukup. Tapi tetap ada yang kahwin/cari lain. Apa yang lelaki mahukan sebenarnya?
*bukan semua lelaki macam ni taw* 
Kalaulah perempuan boleh kahwin 4, saya nak balas dendam terhadap kaum lelaki yang melukakan hati perempuan. Takde siapa suka pasangannya share dengan orang lain. Apabila kita dah cuba lakukan yang terbaik untuk orang yang disayangi dan akhirnya kita yang kecewa, umpama diri ini gagal, kan ? Hm.

Sebelum anda melukakan hati seorang perempuan, cuba fikirkan apa yang anda akan rasa jikalau ayah papa daddy abah anda lakukan yang sedemikian terhadap ibu mama mak mummy anda.

Sekian.

5 comments:

iyka zulaika said...

macam marah je. huhu.
tu la kan kebanyakan laki memang perangai sama je. nak kata rambut sama hitam hati lain lain pon dah tak boleh. errr

Lusya said...

Tahu takpe, iyka. Dorang cakap orang perempuan leceh, padahal dorang pun sama sebenarnya.

Anonymous said...

Good advice *thumbs up*

Lusya said...

Thank you :)

Anonymous said...

"Perempuan dianugerahkan Allah dgn 9 nafsu dan 1 akal...manakala lelaki 1 nafsu dan 9 akal...."

Pandai2lah pasangan utk menyeimbangkannya...kerana setiap ciptaanNya tiada yg tidak sempurna...wallahualam....

Personally, tiada salahnya poligami itu kalau kita dpt menerima dan melihatnya dr sudut +ve...Mungkin lebih byk indahnya dr buruk.Yg salahnya adalah sesetgh individu yg memandang jijik pd title itu...